Combi Motors laat klanten verzekeringscontracten direct online ondertekenen

Wilt u deze casestudy later nog eens nalezen?

Evidos realiseert digitale ondertekenfunctionaliteit voor Combi Motors

Arthur Heppener

(Eigenaar Combi Motors)

marieke trieling

“Sinds begin 2018 beschikken wij over een portal op onze website waarmee klanten zelfstandig verzekeringen kunnen vergelijken. Klanten beantwoorden hiervoor een aantal vragen, onder meer over het soort motorfiets dat zij willen verzekeren, de waarde hiervan en eventuele financiering. Op basis van deze antwoorden wordt automatisch een advies gegeven voor de meest geschikte verzekering. In dit overzicht is direct inzichtelijk welke premie en eigen risico verbonden zijn aan een specifieke verzekering”, legt Arthur Heppener, eigenaar van Combi Motors, uit.

“Klanten hoeven niet langer te wachten tot zij hun verzekeringscontract via de post ontvangen.”

Wie voorheen via Combi Motors Verzekeringen een motorverzekering afsloot, moest het contract hiervoor ondertekenen met natte handtekeningen. Dit betekende in de praktijk dat het getekende contract via de post door de klant werd toegestuurd, wat veel tijd in beslag nam. Een nieuwe portal op de website van de tussenpersoon stroomlijnt dit proces. Klanten kunnen in deze portal verzekeringen vergelijken, het meest geschikte aanbod selecteren en het contract hiervoor digitaal ondertekenen.

camelot

“Het merendeel van de klanten van Combi Motors maakt inmiddels gebruik van de online functionaliteit.”

Geen natte handtekeningen meer

Het contract met de verzekeraar moest voorheen nog wel met een natte handtekening worden ondertekend, waarvoor het contract via de post door de klant werd opgestuurd. “Dit proces kostte onnodig veel tijd. Evidos heeft daarom begin 2019 voor ons een functionaliteit gebouwd waarmee klanten het contract met hun verzekeraar digitaal kunnen ondertekenen”, aldus Heppener. De functie is geïntegreerd in de online portal van Combi Motors.

De portal maakt voor identificatie gebruik van iDIN, een identificatiemiddel waarmee gebruikers zich online identificeren via hun eigen bank. Zij loggen hiervoor in met de vertrouwde inlogmiddelen van hun bank. Een bijkomend voordeel van iDIN is dat gegevens van klant automatisch beschikbaar zijn en deze informatie niet handmatig ingevuld hoeft te worden.

“Onze werknemers houden meer tijd over om extra toegevoegde waarde te leveren aan de klant.”

Direct of later ondertekenen

Klanten kunnen ervoor kiezen na het selecteren van een verzekering het bijbehorende contract direct te ondertekenen, maar kunnen deze ook via e-mail laten toesturen. “Deze laatste optie biedt klanten onder meer de mogelijkheid het contract in hun eigen tempo door te nemen of het contract bijvoorbeeld pas te ondertekenen zodra zij achter een veilige laptop zitten.”

Het is niet verplicht contracten digitaal te ondertekenen. “Dit is slechts een mogelijkheid die wij bieden. Klanten kunnen indien gewenst nog steeds ervoor kiezen het contract uit te printen, te voorzien van een natte handtekening en via de post naar ons op te sturen.” Het merendeel van de klanten van Combi Motors maakt inmiddels gebruik van de online functionaliteit; zo’n 70% van alle aanvragen wordt digitaal ondertekend.

Strenge beveiligingseisen

“Bij de integratie van de ondertekenfunctionaliteit van Evidos en de portal die Differ Solutions heeft gebouwd liepen we tegen een uitdaging aan. Voor deze integratie stelt Evidos strenge eisen op het gebied van beveiliging om de veiligheid van het online ondertekenen te kunnen garanderen.

De beveiliging van onze portal bleek niet volledig aan deze eisen te voldoen, waardoor aanpassingen moesten worden gemaakt om deze integratie te realiseren”, zegt Heppener. “Evidos heeft dit samen met Differ Solutions vlot en soepel opgepakt, waardoor wij hiernaar geen omkijken hadden.” Heppener is erg tevreden over de ondertekenfunctionaliteit en de realisatie hiervan. Zo levert de functionaliteit tijdwinst op voor alle betrokken partijen. “Klanten hoeven niet langer te wachten tot zij hun verzekeringscontract via de post ontvangen. Zij kunnen het proces direct online afronden en hebben hierna geen omkijken meer naar dit proces”, licht Heppener toe.

Extra toegevoegde waarde voor de klant

“Ook onze medewerkers profiteren. Zo moet ieder getekend contract dat via de post binnenkomt worden gedigitaliseerd. Doordat we nu veel minder contracten via de post ontvangen, wordt veel tijd en daarmee kosten bespaard. Onze werknemers houden meer tijd over om extra toegevoegde waarde te leveren aan de klant, bijvoorbeeld door hen advies op maat te leveren of mee te denken over specifieke vraagstukken.”

 

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Evidos?
Neem dan contact ons op, wij vertellen u graag meer.

Share This