Digitaal ondertekenen bij BNP Paribas Personal Finance
‘Met Evidos optimaliseren we de klantreis.’
Bram Verheijen – BNP Paribas Personal Finance

Klanten BNP Paribas Personal Finance
ondertekenen met iDIN

Naar een digitale handtekening
Ook de manier waarop klanten de overeenkomst ondertekenen is eigentijds. BNP Paribas Personal Finance maakt niet meer gebruik van een handtekening op papier, maar laat klanten digitaal ondertekenen via Ondertekenen.nl van Evidos. Dat voorkomt volgens Verheijen een hoop ergernissen. “We zijn verplicht om zo’n natte handtekening te vergelijken met de handtekening in het paspoort, maar dat is niet eenvoudig want er zijn altijd afwijkingen”, legt de product- en marketingmanager uit. Is het verschil te groot, dan moet de financieel adviseur de klant weer om een nieuwe handtekening vragen. “Een digitale handtekening is makkelijker en efficiënter voor zowel de kredietverstrekker, de adviseur als de klant.”

“We werken nauw samen met Evidos om de klantreis nog verder te optimaliseren”
Ondertekenen met iDIN
De klant ondertekent binnen de omgeving van Ondertekenen.nl twee verschillende documenten. Op de eerste plaats gaat het om de leningsovereenkomst. De adviseur stuurt deze per email naar de klant, met daarbij een link naar de ondertekendienst van Evidos. Hier ondertekent de klant met iDIN door in te loggen met bankrekeningnummer, bankpas en bankpaslezer.
Deze methode is ontwikkeld door de Nederlandse banken. Doordat klanten zich bij het openen van een bankrekening moeten legitimeren, kan de bank zekerheid geven over de identiteit. Verheijen: “Door het ondertekenen met iDIN krijgen we direct al de benodigde informatie over de klant, zoals de tenaamstelling van de bankrekening, postcode, huisnummer en geboortedatum. Van Ondertekenen.nl ontvangen we bovendien een transactiebon ter bevestiging dat de klant het proces rondom digitaal ondertekenen volledig heeft afgerond.”
Het tweede document is het SEPA-mandaatformulier voor de automatische incasso van het maandbedrag. Ook dit formulier ontvangt de klant via een e-mail met daarin een link naar Ondertekenen.nl. Nu gaat het ondertekenen echter niet via iDIN, maar met behulp van een iDeal-transactie van 1 eurocent via de bank. “Hiermee kunnen we nogmaals het rekeningnummer en de tenaamstelling verifiëren”, aldus Verheijen.
Know your customer
De digitale handtekening wordt ook ingezet als klanten bijvoorbeeld het maandbedrag of de incassodatum aanpassen. “Klanten ervaren het digitaal ondertekenen als eenvoudig en efficiënt, vergelijkbaar met het digitaal afrekenen bij een webshop”, concludeert Verheijen. “Voor ons betekent de overgang naar Evidos dat we digitaal invulling geven aan het binnen de financiële sector bekende principe van ‘know your customer’. Doordat we zekerheid hebben over met wie we zakendoen, kunnen we fraude tegengaan. We werken nauw samen met Evidos om de klantreis nog verder te optimaliseren.”
Start vandaag nog en laat al uw documenten voortaan digitaal ondertekenen.
Probeer het gratis!