Evidos slaat de vleugels uit, onder andere met een breder portfolio en plannen voor internationale expansie. Wat zijn de ambities van dit innovatieve bedrijf uit Haarlem? Oprichters Kick Willemse en Zivko Lazarov geven het antwoord.

“De afgelopen jaren lag de focus van Evidos op Ondertekenen.nl, Ondertekenen.nl en Ondertekenen.nl”, vertelt Kick. Met deze clouddienst biedt Evidos (‘Evidence in online services’) al sinds 2013 een alternatief voor het bekende ‘print-scan-mailverhaal’ dat voor een enorme verspilling van tijd, papier en portokosten zorgt. Bijvoorbeeld een overeenkomst wordt per e-mail naar de klant gestuurd die het document moet uitprinten, ondertekenen en terugsturen. Met het risico dat het papieren document op een stapel blijft liggen.

Ondertekenen.nl maakt dit proces volledig digitaal: de klant ontvangt per e-mail een linkje naar het contract en zet met een identificatiemiddel zoals iDIN, DigiD of een sms-code zijn handtekening. De verzender en ondertekenaars ontvangen de digitaal ondertekende documenten en in de vorm van een ‘transactiebon’ het bewijs dat de overeenkomst is voorzien van een rechtsgeldige digitale handtekening. Het ondertekenproces is daarmee vaak al binnen enkele minuten afgerond.

Jaarlijkse verdubbeling gebruik

De focus op Ondertekenen.nl heeft zijn vruchten afgeworpen. “Begin augustus vond via ons cloudplatform voor digitaal ondertekenen alweer de miljoenste transactie van dit jaar plaats”, zegt Kick trots. “Het gebruik verdubbelt ieder jaar.”

Volgens Zivko is er met name de laatste twee jaar een sterke groei geweest in sectoren waar zwaarwegende juridische documenten worden ondertekend, zoals bij banken en overheden. “Vrijwel alle documenten – van koop- en kredietovereenkomsten tot arbeidscontracten en gezondheidsverklaringen – kun je inmiddels digitaal ondertekenen. En de middelen zoals iDIN en DigiD voor het vaststellen van een identiteit zijn breed beschikbaar. Ook is er steeds minder discussie over de rechtsgeldigheid van de digitale handtekening nu de best practices voor het oprapen liggen.”

“De klanten die we de afgelopen jaren hebben aangesloten op ons ondertekenplatform maken er bijna allemaal nog gebruik van. Zo ook de allereerste klant”, stelt Kick tevreden vast. “Nu is het tijd om de volgende reis te maken, door het portfolio te verbreden en met onze klanten stappen te zetten in het buitenland. Onze vernieuwde website is de concrete uiting van die reis.”

Verbreding portfolio

“We gaan Evidos nog meer positioneren als een platform voor bewijskracht, en dat doen we langs drie pijlers”, legt Kick uit. “Een van die pijlers is en blijft het plaatsen van digitale handtekeningen, zoals we daar met Ondertekenen.nl een oplossing voor bieden. Daarnaast wordt digitale identificatie een belangrijk aandachtspunt. Via ons platform kunnen organisaties iemands identiteit op afstand vaststellen voor eenmalige verificatie en een digitaal bewijs van die identiteit toevoegen aan het dossier. We hebben al aangetoond dat we in staat zijn om dat vraagstuk in de cloud op te lossen. De derde pijler is het waarmerken van documenten. De proof of possession.”

“De bewijskracht is altijd het uitgangspunt. It starts with evidence”, vervolgt Zivko. “Bijvoorbeeld het zetten van een handtekening is het begin van een huurovereenkomst, een arbeidsrelatie of de koop van een nieuwe woning. Het is nooit het eindpunt. En zo is identiteitsverificatie vaak het begin van allerlei nieuwe kansen en nieuwe bedrijfsprocessen. Als je als organisatie nadenkt over digitale diensten, dan moet je ook nadenken over de bewijskracht.” Kick: “Waar klanten mogelijkheden zien, leveren wij de zekerheden.”

Internationale expansie

De verbreding van het portfolio is maar een deel van het groeiplan van Evidos. Kick: “De volgende stap is dat we met onze lokale klanten de reis naar het buitenland maken. Klanten van Evidos kunnen ook op Europees niveau eenvoudig zakendoen. Zo bieden we naast Ondertekenen.nl ook Unterzeichnung.de en Signing.co.uk en koppelen we de Duitse en de Britse identificatiemethodes. Wij geloven in de lokale benadering van vertrouwen. Geen wereldwijde eenheidsworst, maar gebruikers identificeren en laten ondertekenen met de middelen die ze in hun eigen land vertrouwen.”

“Hetzelfde zullen we doen daar waar de klant ons brengt, of dat nu in Italië, België of Spanje is. Alle buitenlandse identificatiemiddelen die netjes voldoen aan de Europese eIDAS-verordening kunnen we koppelen aan ons platform. eIDAS legt de basis waarmee we alle andere Europese landen kunnen bedienen. En als we eenmaal in een land terecht zijn gekomen, kijken we of we onze dienstverlening daar ook rechtstreeks kunnen verkopen.”

Al onderweg

“We hebben het over ‘de volgende reis’, maar eigenlijk zitten we er al middenin”, stelt Zivko vast. Zo zijn digitale identificatie en het waarmerken van documenten zeker geen nieuwe terreinen voor Evidos. Evidos helpt klanten al bijna tien jaar bij deze vraagstukken, onder andere met dienstverlening op het gebied van advies en implementatie. “We hebben al klanten die meegaan in de verbreding door de mogelijkheden van digitale identificatie te onderzoeken. Naast het ondertekenen van het contract kunnen ze klanten ook direct identificeren volgens de gestelde eisen in hun branche. En ook zijn er al klanten die ondertekenverzoeken opsturen naar het buitenland.”

De reis is ook al duidelijk zichtbaar op het kantoor van Evidos in Haarlem. Op het moment van het gesprek met Kick en Zivko werken bouwvakkers druk aan de uitbreiding van de kantoorruimte van 200 naar 700 vierkante meter. Genoeg ruimte voor verdere groei en de ontvangst van klanten. Kick: “Ik ben er best wel trots op dat we dit in Haarlem kunnen neerzetten. Het is een stad waarvan de geschiedenis is verweven met de boekdrukkunst. Drukken is ook een vorm van vastlegging. Ook is er een lange relatie met het vastleggen van identiteiten. Bankbiljetten, postzegels, waardepapieren en beveiligde documenten worden al eeuwen in Haarlem gedrukt. Aan ons om Haarlem nog meer op de kaart te zetten.”

 

Share This