Digitale identiteiten zijn door de jaren heen flink geëvolueerd. Waar bedrijven voorheen vooral de mogelijkheid gaven in te loggen met een externe identiteit zoals een social media-account, bieden zij hiervoor vandaag de dag steeds vaker een eigen middel aan. Wat maakt dit aantrekkelijk en welke mogelijkheden zijn er om de identiteit van gebruikers te controleren?

Gebruikers beschikken vaak over tientallen of zelfs honderden accounts op internet. Hierdoor moeten ze al snel een groot aantal wachtwoorden onthouden. Het risico bestaat dan ook dat klanten geen nieuw account meer willen aanmaken en afhaken. Veel bedrijven bieden daarom al langer de mogelijkheid in te loggen met behulp van een externe identiteit, zoals een Facebook- of Google-account. Met behulp van deze identiteit kunnen gebruikers zichzelf identificeren bij meerdere organisaties, zonder hiervoor tal van wachtwoorden te moeten onthouden.

Het gebruik van externe digitale identiteiten om klanten te laten inloggen, kent echter ook nadelen. Zo ben je afhankelijk van een externe partij voor onder meer de prestaties, beschikbaarheid en veiligheid van de inlogmethode. Ook kost het gebruik van externe identiteiten in sommige gevallen geld, waardoor met name voor partijen met een groot aantal gebruikers de kosten kunnen oplopen. Denk echter ook aan het verzamelen van toestemming om bijvoorbeeld een nieuwsbrief toe te sturen. Deze toestemming moet bij het gebruik van externe identiteiten na registratie los worden gevraagd, waardoor het risico bestaat dat minder klanten zich aanmelden.

 Van inloggen naar identificeren

Steeds meer bedrijven beheren daarom toch weer zelf de digitale identiteit waarmee klanten en gebruikers inloggen. Dit helpt hen onder meer de merkbeleving beter onder controle te houden. Maar hoe controleer je bijvoorbeeld de identiteit van gebruikers? Daar zijn meerdere mogelijkheden voor. Ik noem er drie:

  1. Social media-accounts

Juist externe digitale identiteiten kunnen helpen bij de identificatie. De aard van het gebruik verschuift momenteel dan ook. Waar bedrijven voorheen externe identiteiten gebruikten om klanten te laten inloggen, zetten zij deze vandaag de dag steeds vaker uitsluitend in om personen te identificeren.

  1. Digitale identiteiten

Niet alleen social accounts kunnen hiervoor worden ingezet, maar bijvoorbeeld ook digitale identiteiten zoals DigiD en iDIN. Het gebruik van dergelijke middelen biedt grote voordelen. Zo kunnen bedrijven bij toezichthouders zoals de Belastingdienst of De Nederlandsche Bank (DNB) aantonen de identiteit van gebruikers te hebben gecontroleerd, zonder hiervoor onnodig persoonsgegevens te hoeven opslaan. Wetgeving als de Algemene verordening gegevensbescherming stelt immers strenge eisen aan de opslag hiervan.

3. NFC-chips

Interessant is ook de ondersteuning van paspoorten en andere identiteitsbewijzen door het Core NFC Framework van Apple. Ook iPhone-gebruikers – Android bood deze mogelijkheid al langer – kunnen hierdoor met behulp van hun smartphone de NFC-chip in hun fysieke paspoort of identiteitskaart scannen om zichzelf te identificeren bij bijvoorbeeld een bank. Een vrije dag opnemen om je paspoort fysiek aan een balie te tonen, is hierdoor niet langer nodig.

Meer weten?

Neem dan contact met ons opem

Share This